Reklamasjon

kommentarer


De fleste butikker betaler for å få mystery shoppers på besøk. Du får gjerne 150 kroner for et butikkbesøk som kanskje bare tar noen minutter.

Det er ganske mange firmaer på nettet som tilbyr deg jobb som mystery shopper. Du skal sjekke om butikken er ryddig og innbydene. Du skal teste om selgeren er flink, om han eller hun prøver å finne det du leter etter, om han prøver å få til mersalg. Slike ting. For den som elsker å shoppe kan det være utrolig å få betalt for noe som man uansett syns bare er gøy.

Jeg sitter og hører om dette fenomenet av et ektepar jeg traff i helgen. De driver en butikk på Vestlandet som selger badekar, baderomsmøbler og slikt. Jeg kan veldig lite om å drive butikk, så jeg lytter fascinert til historier om mystery shoppers, og tenker at hvis det var jeg som sto der i butikken som selger så ville jeg lett bli mistenksom. Det er jo litt som å være med på et skjult kamera. Man kan bli lurt opp i stry.

Hvis det så kommer inn en voksen dame i butikken, som virker dum som et brød, så kan det jo være at det er bare spill. At hun egentlig er smart, men prøver lure meg for å sjekke servicen, sjekke hva jeg gjør med teite kunder, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg nevner dette for at man skal forstå den usikkerheten som lett kan oppstå i en butikk som selger badekar på Vestlandet. Det er dessuten en småby der alle kjenner alle. Det er viktig å ikke fornærme noen. Dette forteller ekteparet som jeg nylig ble kjent med.

Det som skjer er at det kommer inn en voksen dame i butikken. Hun vil reklamere på et badekar som hun kjøpte for bare noen uker siden. Hun ringte før hun kom og er ganske sinna. Damen forteller at badekaret er av fryktelig dårlig kvalitet. Det er faktisk helt oppsiktsvekkende elendig. Det er blitt stygge riper i badekaret ved helt alminnelig bruk. Det ser stygt ut. Slik kan man ikke ha det.

Standard rutine er at man begynner og fylle ut et reklamasjonsskjema og vil sende produktet tilbake til leverandøren. Selgeren spør nå om damen kan vise ripene, og det vil damen gjerne. Hun har tatt med seg en frontplate til badekaret. Det har ganske riktig en rekke riper i den tynne, blå plasten som kleber seg fast til frontplaten

Selgeren er nå helt alvorlig i fjeset, men ganske rolig. Hun strekker frem hånden, pirker løs et hjørnet av plasten, tar tak og drar av det hele i en eneste, lang bevegelse. Og vips er badekaret uten en eneste ripe.

- Sa du noe, spør jeg.
- Nei, jeg var helt taus.
- Og kunden, hva gjorde hun?
- Hun ble veldig rød i toppen.
- Så dette var ikke en mystery shopper?
- Først så lurte jeg litt, men nei, jeg tror ikke det.

hits