Vi suger hva som helst

En hel del begynte da jeg satt og kjedet meg på et kurs i Trondheim. Gjennom hotell-vinduet kunne jeg se en gjeng karer i oransje kjeledresser som var i ferd med å flytte på et kumlokk  og stappe en diger slange ned i et hull i gaten.  På tankbilen de benyttet sto firmanavnet og slagordet med kjempebokstaver: "Supersugeren ? Vi suger hva som helst".

Dette tente en form for interesse.  Jeg søkte derfor på nettet og fant ut at septikfirmaer i Norge ikke er nevneverdig sjenerte. Disse karene legger på ingen måte noe særlig i mellom når det gjelder markedsføring. Det kan man si. Uten å overdrive. Et sterkt eksempel er Vennesla SlamService som har slagordet: "Du driter - vi sliter".

Før man begynner å hisse seg opp og reagere på dette kan man jo tenke litt på at det slett ikke er lett å finne på nye ting. Slagord skal jo både være korte og fyndige og fengende. De må dessuten være originale. Jeg mener, det meste er jo funnet opp fra før.

En bra løsning kan da være å bytte slagord med noen som har hatt stor suksess. Det kan jo være fint for begge parter. Jeg tror det kan virke direkte fornyende, ja til og med fungere som en øyeåpner og sette ting på riktig plass.  Det første byttet jeg vil foreslå er: "Kæm e kongen?" (Harald V) og "Alt for Norge" (Petter Northug).

De neste slagordene jeg interesserer meg for er "Vi tar Norge videre" (Arbeiderpartiet) og "Vi tar hele Norge i bruk" (Senterpartiet).

Disse kunne jo bytte med "Du kommer deg ikke over fjellet sånn helt uten Widerøe" (Widerøe) eller "Vestkysten eller døden" (Fridtjof Nansen). Jeg er også svak for "Trygt fram sammen" (Statens vegvesen).

Med dårlige meningsmålinger og langt fremskredne bekymringer for valget til høsten kan det vel også tenkes at den rødgrønne regjeringen trenger et nytt slagord, sånn samlet sett, og her kan det være all grunn til panikk. Jeg vil derfor anbefale "Keep calm and carry on" (The British government 1939). Eventuelt:  "If you're going through hell, keep on going" (Winston Churchill).

Når det gjelder SV så har partiet slagordet "Miljø og rettferdighet",  mens partiet Rødt har valgt "Rødt på tinget " som sitt viktigste budskap. Her vil jeg foreslå å bytte til "It?s amazing what a dash can do" (Tabasco).

"Muligheter for alle" er slagordet som Høyre har satset på. Fremskrittspartiet har "Frp fornyer Norge".  Dette kan sikkert byttes med "Like bra. Bare billigere" (One Call).

Det gamle slagordet "Alle skal med" (Arbeiderpartiet) er nå for øvrig  veldig slitt, men kan piffes litt opp til "You'll never walk alone" (Liverpool FC) som jo ligger på You Tube og er lett å nynne til.

Venstre går for "Folk Først". Her er det utrolig mye bra å velge i. Men jeg falt for noe tidligere Venstre-leder Lars Sponheim ville passet til: " Veni, vidi, vici", "Jeg kom, jeg så, jeg fors(vant)." (Julius Caesar 47 F.Kr.).

KrF har "Menneskeverd i sentrum".  Dette ligner jo litt på "Gjennom livet" (Den norske kirke) og "Levende opptatt" (Felleskjøpet). Her burde man kanskje få frem at det er viktig å ha trua, "Don?t leave home without it"(AmEx) eller man kunne hente inspirasjon fra aftenbønnen i de tusen hjem: "We keep your promises"(DHL).

I denne sjangeren er det vel også obligatorisk å nevne "Jesus er verdens lys" (Lysreklame i Bergelandsgaten i Stavanger), alternativ: "Gir 50% bedre lys" (Osram Silverstar).

Eventuelle ondsinnede rasister i Finnmark kan jo vurdere "Fremtiden er lappefri"  (Tønsberg Parkering).  Jeg vil dessuten anbefale Naturistforbundet å vri litt på Levis-slagordet  til: "Nature Never Goes Out Of Style".

Eller har du noen bedre forslag?

hits